Pri vyslovení slova čap motoristi istotne vedia, o čom je reč. Hovoríme o súčasti riadenia vozidla, ktorého stav netreba podceňovať, pretože má tendenciu časom sa opotrebovať, čo môže spôsobiť problém aj ostatným komponentom. A určite nikto z nás nemá záujem riadiť vozidlo v zlom technickom stave, ktorého riadenie je život ohrozujúce, navyše, ak v ňom nesedíme sami…
Posilňovač pomáha, ale aj zaťažuje
Zmeniť smer auta je možné len v prípade, ak je aspoň jedna jeho náprava ovládateľná. Ovládanie smeru a tlmenie nárazov majú na starosti kolesá, ktoré ovláda spojovacia tyč riadenia, teda čap. Tie sú guľovitého tvaru a sú prepojené so spojovacou tyčou. Ich úlohou je udržiavať žiadaný smer automobilu usmerňovaním kolies. Aby bol tento pohyb bezpečný, čapy musia mať úplnú voľnosť pohybu. V súčasnosti však existujú posilňovače riadenia, tie pomáhajú vodičovi prekonávať veľký odpor pri otáčaní kolies, ale na druhej strane zaťažujú hlavy spojovacej tyče riadenia. Napriek tomu hlavy vydržia aj viac ako 100 tisíc kilometrov, ale tiež majú svoju životnosť. Pri jej poškodení vám už zostáva len ju vymeniť.
Rozoznať, či je čap už poškodený, by nemal mať problém ani laik:
-pri otáčaní volantu počuť zvláštne pukanie
-narušená geometria a v nadväznosti na ňu viac opotrebované pneumatiky
-citeľne väčšia vôľa volantu
-automobil nedrží obvyklú stopu
-nárazy do riadenia pri brzdení (za istých okolností)
Opravu zverte odborníkom
Výmenu čapu odporúčame zveriť do rúk odborníkom, pretože laický zásah a oprava by vás mohla stáť aj viac ako len pokrčené plechy. Vo väčšine prípadov sa odporúča vymeniť celý komponent spolu s tyčou riadenia. Samozrejmosťou po takomto zásahu je následné nastavenie geometrie a premeranie.
Problémy s riadením vozidla netreba podceňovať a na jeho oprave sa neoplatí šetriť, keďže pasažiermi vozidla sú aj vaši blízki a vy ako vodič máte za nich zodpovednosť.